צבע לעץ – אתם שאלתם, אנחנו ענינו

במהלך השנים העליתם שאלות רבות בתחום צביעת עץ, חידוש עץ ושימור עץ. החלטנו לרכז עבורכם מידע מקצועי באופן מסודר.

ש: מהו מזג האוויר האידיאלי לצביעה בחוץ?  

ת: את רוב צבעי השמן צריכים ליישם בטווח טמפרטורה בין 4-29 מעלות צלסיוס. צבע לעץ על בסיס מים יתחברו הכי טוב בטווח טמפרטורה שבין 9-26 מעלות צלסיוס. חוק יסוד מדבר על התנאים האידיאלים לצביעה בכל סוג של צבע בחוץ והם 19-26 מעלות צלסיוס ו-40-70 אחוזי לחות.

ש:  האם יש דרך לנקות דק בלי להסיר את הצבע לעץ? 

ת: כן. תערובת של חומר ניקוי עדין עם מים פושרים (למשל סבון כלים) תנקה לכלוך וסימני עלים מבלי לפגוע בצבע ותביא ממש אל חידוש עץ.

ש: מהי השיטה הטובה ביותר לצביעה של צבע חיצוני מברשת או התזה?

ת: באופן כללי גם ריסוס וגם מברשת מתאים, כל עוד ששומרים על יחס נכון של מ"ר/ליטר. התזה תספק מראה חלק יותר ופחות סיכוי לטחב שיגדל בין סימני המברשת. כאשר מתיזים יש תמיד להיזהר לא לצבוע אזורים שלא התכוונו לצבוע ולכן יש לכסותם מבעוד מועד. חלק מהאנשים חושב שבצביעה בהתזה הצבע לא יתחבר טוב לעץ כמו בהברשה, אך עובדה זו לא נכונה כל עוד השטח הוכן כהלכה.

ת: מה זה בעצם כושר כיסוי?

ת: כושר כיסוי הוא היכולת של הצבע לכסות את מראה הטקסטורה של העץ. קיימים צבעים אטומים המסתירים לגמרי את מראה העץ.ישנם צבעים חצי שקופים המסתירים באופן חלקי וכמובן צבעים שקופים לגמרי.

ש: למה לפעמים צבעים בהירים מכסים טוב יותר את העץ?

ת: גוונים בהירים בד"כ מתקבלים מבסיסי פסטל ותיכון בהם יש יותר טיטניום ( Ti02 ) מאשר בבסיס עמוק והוא זה שבעיקר נותן את כושר הכיסוי.

צביעת עץ היא נושא קריטי, שיש להקפיד עליו על מנת שהעץ שלכם ישאר רענן ויפה במהלך השנים.

כולם יודעים שעץ מזדקן, משתנה ומשנה פנים במהלך השנים. אנחנו מקבלים באהבה את השינויים שעובר העץ, אבל יש בידינו לעשות מספר פעולות שיחזירו לעץ חיים, ויבליטו את יופיו.

ש: איך יודעים איזה צבע יש על העץ? אם צבע לעץ מתקלף איך אני יודע  אם זה בסיס שמן או בסיס מים ? האם כאשר אני מקלף את הצבע והוא נשבר זה שמן?

ת: אם הצבע כבר בן כמה שנים ומתקלף, קח חתיכה ונסה לכופף אותה, אם זה נשבר רוב הסיכויים שזה שמן. אם זה מרגיש גמיש זה כנראה בסיס מים. מבחן נוסף הוא בעזרת אצטון או מסיר לק, אם צבע לעץ מתפרק או מתרכך זהו בסיס מים.

ש: מה ההבדל בין טינר לסולבנט?

ת: סולבנט זהו שם כללי לנוזלים אורגנים שונים, כדוגמא לכמה שיש בהם שימוש בצבעים או לכות הם הטינר, נפתה, אלכוהול, טרפנטין.
טינר הוא מדלל שמתאים לשמנים, צבעים או לכות. טינר לצבע עשוי בד"כ מסולבנט שנקרא מינרל ספירט והוא דומה לנוזל של מצתים או חומר הדלקה לגריל. חומר זה פחות דליק מבנזין.

ש: מתי עדיף להשתמש ברולר על פני מברשת?

ת: השתמש ברולר כאשר אתה צובע שטחים נרחבים , כך הגימור יתקבל באופן יותר שווה והתהליך יהיה מהיר יותר. כאשר רולר אינו מתאים השתמש במברשת בגודל 4-6 צול.

ש: האם זה הכרחי להשתמש במכונת שטיפה בלחץ כאשר משתמשים בחומרי הניקוי לצורך חידוש עץ?

ת: לא. למרות שזה יכול להקל על המשימה זה לא הכרחי . ניתן להגיע לתוצאה טובה עם מברשת קשה או מטאטא כביש בכדי  להחדיר את חומרי הניקוי לתוך הדק ובמהלך השטיפה להוציא את הלכלוך מתוך סיבי העץ.

ש: מהו טנין והאם אני צריך לדאוג ממנו?

ת: טנין היא תמצית טבעית הנמצאת בתוך העץ. כאשר העץ פולט לחות הטנין יוצא לפני השטח ולעיתים משאיר כתמים לא יפים למראה. הטנין אינו פוגע באיכות העץ והצבע עליו. ניתן להסיר את הכתמים בקלות בעזרת  Dekswood

* התשובות למאמר זה באדיבות סאן דק

צרו קשר למידע נוסף