עץ מודבק: על קורות עץ דו שכבתי, רב שכבתי ותלת שכבתי כבר שמעתם?

עץ מודבק ויתרונותיו

עץ מודבק מורכב ממספר לוחות עץ גולמי באורכים שונים המודבקים ומחוברים יחדיו בתהליך הדבקה ייחודי. נכון להיום הביקוש לעצים מודבקים הולך וגדל מדי שנה שחולפת וזאת משום היתרונות הרבים הטמונים בהם. ייצור עץ מודבק בישראל נעשה כרגע על ידי שני יצרנים עיקריים בעלי ניסיון בטכניקת ייצור מיוחדת זו. אחד מאותם יצרנים הוא ניאור תעשיות עץ. חברה ישראלית שנוסדה ב- 1993 ומייבאת סוגים שונים של עצים איכותיים ומתגאה באיכות הייצור שלה. לאתר של ניאור תעשיות עץ לחצו כאן

טכניקת ייצור עץ מודבק

עץ מודבק או בשמו הלועזי "Glue Laminated Beams"  או בקיצור Glulam נוצר בתהליך ייחודי בו מחברים לוחות עץ גולמי (מינימום שתי לוחות) ואחר כך מדביקים אותם יחדיו. באמצעות טכנולוגיה זו ניתן לייצר קורות עץ בחתכים גדולים ומשתנים, דבר שכולל גם קורות עץ ארוכים וייחודיים באורך של עד 15 מטרים.

תהליך הייצור של עץ מודבק נחלק לשני תהליכים עיקריים. החלק הראשון נקרא 'פינגר ג'וינט', תהליך בו מחברים בין לוחות העץ. החלק השני כולל את ההדבקה של קורות העץ השונות וזאת בהתאמה מלאה לחתך המבוקש. לאחר מריחת הדבק הקורות יוכנסו באופן אנכי למתקן מיוחד שיחזיק אותן צמודות אחת לשנייה וזאת עד שהדבק יתייבש. השלב הסופי של תהליך הייצור יכלול הקצעה (שיוף, ליטוש והחלקה) ואריזה.

האפשרות ליצור קורות ארוכות של עץ מודבק מתבצע באמצעות תהליך ייחודי המחבר בין שתי לוחות העץ באמצעות תהליך ייצור ייחודי היוצר בעץ מחברים של זכר ונקבה (פינגר ג'וינט). לאחר יצירת קורות האורך הקורות מודבקות זו לזו בהתאם לחתך הרצוי אותו רוצים לייצר. חומר הגלם בו בדרך כלל משתמשים בתהליך הייצור הוא עץ לבן.

ישנם שלושה סוגים עקריים של עץ מודבק המשתנים בהתאם למידה הרצויה:

  1. עץ דו שכבתי – קורת עץ המורכבת משתי לוחות.
  2. עץ תלת שכבתי – קורת עץ המורכבת משלוש לוחות.
  3. עץ רב שכבתי – קורת עץ המורכבת מארבעה לוחות ויותר.

מספר הלוחות בכל קורה נקבע לפי חתך העץ הסופי אליו רוצים להגיע, כלומר ככל שנרצה ליצור קורה יותר מאסיבית נצטרך להשתמש ביותר לוחות עץ על מנת להגיע לחתך המבוקש.

היתרונות של תהליך הייצור

  • בקרת איכות – על מנת שלא יקרה מצב שעיינים בוגרות יעופו בתהליך הייצור ישנו תהליך קפדני של בקרת איכות בתחילת פס הייצור, בעצם כאשר מזהים עין בעץ שעלולה לעוף בתהליך ההקצעה מסמנים אותה בטוש מיוחד לאחר מכן סורק לייזר מזהה את הסימון, מסיר את חתיכת העץ עם העין הלא בריאה ובאמצעות שיטת הפינגר גו'נט מחבר מחדש את לוחות העץ בצורה מושלמת.
  • חוזק – תהליך החיבור וההדבקה המיוחד הופך את קורת העץ למאסיבית וחזקה יותר.
  • אפשרויות רבות – ניתן ליצור קורות עץ מודבק ארוכות מאוד (עד 15 מ') וקורות רחבות בחתכים משתנים ואפילו בייצור אישי.

עץ מודבק – רשימת היתרונות המלאה

  • עץ מודבק נסדק פחות מעץ שמגיע במקשה אחת.
  • קורות עץ מודבקות חזקות יותר מעץ טבעי מלא.
  • עלות העץ המודבק זולה יותר מאשר עלות עץ מלא לשימוש דומה.
  • המשקל של העץ המודבק נמוך יותר מפלדה, בטון או ברזל בהם משתמשים בתהליך הבנייה.
  • העץ המודבק מאפשר חופש אמנותי, שכן ניתן לייצר אותו במגוון תצורות, העיצוב גמיש יותר.
  • ניצול נכון של חתיכות עץ קטנות או גדולות ליצירת לוח עץ אחד בגודל מסוים.
  • עץ מודבק אינו מתכווץ וזאת משום שבעת תהליך הייצור מייבשים את לוחות העץ עד דרגת לחות של כעשרה אחוזים.
  • שיטת ההדבקה והמחברים המיוחדת של לוחות העץ (פינגר ג'וינטס) מובילה לתוצאה של קורות חזקות, ארוכות וללא עיניים בוגרות.
  • הטקסטורה המתקבלת היא אחידה, עץ מסוג זה אינו נוטה להתפוצץ או להתעוות במהלך השנים והמרקם ניראה אחיד.

לסיכום, היתרונות של עץ מודבק נובעים מטכנולוגיית הייצור שלו. ביחס לחומרי גלם אחרים בהם משתמשים לבנייה, (כמו למשל בטון, מתכת וברזל) עץ מודבק הינו בעל חוזק מכאני רב יותר ועמידות גבוהה יותר לרקבון ואש. בנוסף, הוא בטיחותי יותר, ידידותי לסביבה, גמיש לעיצוב, בטיחותי, בעל משקל נמוך יותר מחומרי גלם אחרים בהם משתמשים לבנייה וכולל בתוכו פחות כימיקלים מחומרים אחרים. נכון להיום מומחים רבים בתחום הבנייה ממליצים על שימוש בעץ מודבק למטרת בניית בתים באיזורים בהם תנאי מזג האוויר קשים ובניית בתים פרטיים וזאת משום התכונות המאפיינות את העץ המודבק, כמו למשל התכווצות מינימאלית וההתנגדות ללחץ. בנוסף באיזורי מוכי רעידות אדמה, יש עדיפות לשימוש בעץ לתומכות הבית מהסיבה שעץ הוא חומר גלם גמיש יותר ממתכת וסופג טוב יותר זעזועים ורעידות.

צרו קשר למידע נוסף