חידוש דק: עשה זאת בעצמך כמו המקצוענים!

מגמת החזרה לטבע הולכת ומתחזקת בשנים האחרונות, דבר שבא לידי ביטוי בהחלטה של רבים להתקין דק בחלקו החיצוני של הבית, פרקט בפנים הבית, פרגולה מעץ בגינת הבית ולהזמין ארונות מעץ מלא למטבח ושולחנות  מעץ מאסיבי לפינת האוכל. במאמר זה בחרנו  להתמקד בכל הקשור אל הדק, תחזוקתו וחידושו בשיטת 'עשה זאת בעצמך'.

דק – מראה מושלם מחייב עבודה

דק הוא הפתרון המשולם ליצירת פינת ישיבה בחצר, ריצוף חלקים מסוימים בגינה, מדרגות בחצר, ריצוף מסביב לבריכה ועוד. המראה האלגנטי והיוקרתי של הדק מרשים מאוד והוא מושלם לחיסכון במים ויצירת מרחב בטוח בסביבת הבית.  בנוגע לתחזוקתו של הדק, אמנם כל העצים שמיועדים ליצירת דק עוברים תהליך של אימפרגנציה, (תהליך שמגן על העצים מפני סוגים שונים לשל מזיקים, עובש ונזקי מזג האוויר), אך העץ עדיין חשוף לפגיעה פיזית, כמו לכלוך המצטבר לאורך הזמן ונזקי השמש הישראלית. דבר נוסף אותו חשוב לדעת הוא שעם השנים העץ נוטה לאבד את צורתו הטבעית ולהיסדק. כל אלו מובילים לקביעה חד משמעית שחשוב להעניק לדק טיפול תקופתי על בסיס קבוע! ככלל אצבע אנו ממליצים על חידוש דק פעמיים בשנה, פעם אחת לפני החורף ופעם נוספת לפני האביב. חידוש הדק באופן נכון מגן ושומר על העץ שלכם לאורך זמן ובנוסף מחזיר לדק שלכם את המראה היפה והמרשים שלו כאילו רק הרגע הונח. את חידוש הדק תוכלו לעשות בעצמכם בקלות ובפשטות וזאת על ידי מוצרים מיוחדים שמיועדים לסוגים השונים של העץ.

תהליך חידוש דק בעצמכם

תהליך חידוש דק הוא תהליך פשוט אותו כל אחד יכול לבצע באם הוא מקפיד להשתמש בחומרים הייעודיים המתאימים לסוג העץ ממנו מורכב הדק ובאם הוא מקפיד למלא את הוראות החידוש בצורה מדוייקת.

ניקוי הדק – השלב הראשון של חידוש דק יהיה ניקוי יסודי שלו. הניקוי מתחיל בטאטוא יסודי של הדק ולאחר מכן ניקוי הדק על ידי חומר מיוחד. יש אפשרות לבחור באם להשתמש בחומר שמנקה ומבהיר את העץ (מתאים בעיקר  לדק בו יש כתמים קלים, כתמי פייחת, אבק או דק שהאפיר כתוצאה מחשיפה לקרני השמש), או בחומר שמיועד להסרת גימורים כאשר ישנים כתמים קשים בעץ. לאחר טאטוא עדין של הדק, יש לבחור בחומר המתאים, להרטיב את הדק, למרוח את החומר על הדק בכיוון סיבי העץ, להמתין כחצי שעה (בהתאם להוראות היצרן) ולשטוף במים. התוצאה שתתקבל תהיה של דק שנראה כמו חדש.

שטיפה במים – השלב השני יהיה שטיפתו של הדק. כאן יש להקפיד לשטוף אותו בלחץ מים גבוה (צינור גינה יעשה את העבודה), תוך כדי שמוודאים שאכן כל הלכלוך נשטף החוצה. באם זרם המים לא עוזר ניתן לעבור על אותו לוח עם מטאטא ולקרצף את האיזור בעדינות. לאחר השטיפה יש להניח לעץ להתייבש 24-48 שעות טרם שימון / צביעת הדק.

שימון הדק – השלב השלישי והאחרון בתהליך חידוש הדק יהיה שימון הדק. סוג השמן ייבחר תמיד בהתאם לסוג העץ שמרכיב את הדק, ( ניתן גם לבחור בצבע ייעודי לדקים). חשוב ליישם את תהליך השימון על  עץ נקי, לא תחת קרני השמש, לא בימים חמים מדי ולא בימים גשומים. היישום יהיה בהתאם להוראות הכתובות על גבי אריזת המוצר. ניתן למרוח את השמן או את הצבע באמצעות מברשת  או רולר. בתחילה יש למשוח את השכבה הראשונה, לתת לחומר לחלחל פנימה לעץ ולאחר מכן יש למשוח את השכבה השנייה (שכבה רטובה אחת על שכבה רטובה אחרת).

 

התוצאה – מדהימה! הדק יראה כמו חדש. כעת, כל שנותר לכם הוא לקנות את החומרים המתאימים ולהתחיל ליישם את הדברים. בהצלחה!

ב I-WOOD  נשמח לעמוד לרשותכם בכל הנוגע לחידוש ושמירה על הדק שלכם, אצלנו תקבלו הדרכה מקצועית וכמובן את כל החומרים הנלווים לטיפול בעץ שלכם.

צרו קשר למידע נוסף