דק אורן – כל מה שרציתם לדעת

דק אורן (PINE, RED WOOD)

זהו הדק המסורתי והנפוץ ביותר וניתן למצוא כמוהו בוילות ובבתים רבים בעולם ובישראל.
הוא קל ופשוט לבנייה. באופיו המיוחד ובצבעו הוא מעניק אווירה כפרית מיוחדת.

 מאפיינים:

ממשפחת העצים הרכים (SOFT WOOD). מקורו בארצות סקנדינביה הקרות וצפון רוסיה. מתאפיין בעיניים אדומות לאורך הלוחות (מכאן שמו RED WOOD).

גדל בטמפרטורה בסביבות מינוס 20 מעלות. אורך החיים ביער – כ -70 שנה בממוצע.

חתך פופולרי  3.3/14.5 ס"מ נטו.

העץ מיובא כחומר גלם ועובר בארץ תהליך של הקצעה ושימור בלחץ. זול יחסית. דורש טיפול ותחזוקה.

 טיפים:

  • רצוי לשמן את הדק  לפחות 6חודשים לאחר התקנתו על מנת למנוע הצטברות של שרף על הדק.
  • רצוי שגובה הדק יהיה גבוה לפחות ב-15 ס"מ מעל האדמה / הבטון.
  • רצוי להניח תשתית עץ אורן מוקצע + שימור, כיוון שעץ האורן חזק יותר וסופג את חומר השימור טוב יותר. בנוסף עץ אורן דחוס יותר מעץ לבן ועל כן הברגים נתפסים בו טוב יותר.

כל מה שרצית לדעת על דק אורן
אם בעבר נחשבה בניית דק בחצר הבית ומוצרי עץ בכלל, למשהו יקר ויוקרתי, הרי שהיום דקים, פרגולות, ואפילו פרקטים, הפכו לנחלת הכלל. דק אורן הוא אחד ממוצרי העץ הנפוצים ביותר בישראל בשל מראהו היפה, מחירו הזול בהתקנה ואחזקה, והקלות היחסית של התקנתו. מומחי חברות I WOOD, רשת מרכזי העץ המקצועית בישראל, מסבירים כל מה שצריך לדעת על התקנת דק בכלל, ודק מעץ אורן בפרט.
למה דווקא דק אורן?
עץ אורן הוא אחד מסוגי העץ הנפוצים ביותר למוצרי עץ בכלל, ולדקים בפרט. יש להניח שמחירו הנמוך הוא ההופך אותו לפופולרי כל כך, יחד עם היכולת להתאימו למוצרים שונים, במידות שונות. היותו של האורן עץ רך ונוח לעבודה הוא הגורם המשפיע על מחירו ועל גמישותו. מאידך, עובדה זו הופכת אותו לרגיש יותר ועמיד פחות, ועל כן יש לוודא שהעץ עובר טיפולים ראויים בחומרים המגינים עליו מפני רטיבות, מזיקים ועוד והותקן כראוי, ויש להקפיד בטיפולי תחזוקתו על מנת שיחזיק מעמד לאורך זמן.

התקנת הדק   
התקנת דק אורן דומה להתקנת דק מכל סוג עץ אחר. כאמור, בשל רגישותו ועדינותו של האורן, רצוי להקפיד יותר מהרגיל על עבודה נכונה מהתחלה ועד הסוף, מהטיפול בקורות ועד התקנת הדק עצמו, ומומלץ להסתייע באנשי מקצוע לצורך כך. בכל מקרה של התקנת דק יש להכין את התשתית: ליישר את הקרקע ולהכין את היסודות, לסדר ניקוז, ולהניח את קורות היסוד, שעליהן יונח הדק עצמו, ולאחר מכן להתקין את הדק.
נקודות לתשומת לב:
* כאשר יש לעץ "עיניים" זה אמנם יפה, אך גם מחליש אותו. הקפידו שאין לקורות יותר מדי עיניים. האורן ממוספר לפי כמות עיניים למטר – אורן מס' 6 מכיל 6 עיניים למטר וכו'.
* איכות האורן משתנה על פי מוצאו – אורן פיני, לדוגמא נחשב איכותי, ואילו אורן סיבירי או ישראלי נחשב לעץ באיכות נמוכה יותר.
* דק אורן מחייב טיפול תקופתי קבוע באמצעות שמן ייעודי לדקים מעץ רך. התייעצו עם מומחים לגבי תכיפות הטיפול והקפידו עליו כדי לשמור על הדק לאורך זמן.
* מומלץ להתקין את הדק בתחילת הקיץ, שכן לפני הטיפול הראשון הוא חייב להיות נקי יבש לחלוטין.

צרו קשר למידע נוסף