הצללה לגינה וחוק הפרגולות – עושים לכם סדר ברפורמה החדשה

הצללה לגינה – עושים סדר בחוק הפרגולות

באוגוסט 2016 נציין שנתיים ל"חוק הפרגולות" שמאפשר לבצע מגוון פעולות בנייה פשוטות בתחום הצללה לגינה ללא צורך בקבלת היתר. החוק, ששמו הרשמי הוא "תקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), תשע"ד-2014", התניע את מה שקרוי בציבור כ"רפורמת הפרגולות". חקיקה עם בשורה של ממש בהפחתת זמני המתנה, קיצור הליכים בירוקרטיים והסרת חסמים מיותרים.

כניסתן של התקנות לתוקף הייתה כמעט מהפכנית והנה הדברים שנאמרו בנושא על ידי מי שחתם עליהן בפועל, שר הפנים לשעבר, גדעון סער: "לא כל מי שמעוניין לבנות פרגולה צריך לבקש היתר ולא כל מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין שלוש שנים". בהתאחדות קבלני השיפוצים ברכו בזמנו על התקנות והעריכו כבר אז שהרפורמה תגדיל את נפח ההזמנות בכ-10% לפחות.

פטור מהיתר במקום קנסות מיותרים

בימים שלפני רפורמת הפרגולות הדברים היו מסובכים בלשון המעטה. אזרחים אשר היו מעוניינים לבצע בשטחם פעולות בנייה פשוטות חויבו לפנות לוועדה המקומית לקבלת היתר. תהליך שהיה נמשך כמה חודשים טובים ולעתים יותר משנה.

אם האזרח היה מתייאש מההליך המורכב או מקבל סירוב, וכפועל יוצא מכך מחליט לעשות דין לעצמו ולבנות, התוצאה הייתה עלולה להיות קשה. אזרחים נורמטיביים שרק רצו לבצע הצללה לגינה מצאו עצמם מתמודדים כמו אחרוני העבריינים עם כתבי אישום חמורים בגין עבירות בנייה שהולידו קנסות בסך אלפי שקלים, צווי הריסה ואפילו איום במאסר.

בעקבות הרפורמה נקבעה בחוק הפרגולות שורה של מבנים ומתקנים שאפשר להקים ללא בקשת היתר כלל. כל מה שצריך לעשות הוא לבדוק שהבנייה עומדת בתנאים המצטברים, לבצע את העבודה וליידע את הוועדה המקומית בתוך פרק זמן קצוב (אפשר גם באמצעות האינטרנט). כן, קראתם נכון. אם תעקבו אחר הכללים אתם יכולים ליהנות בתוך זמן קצר מפרגולה מעוצבת לצורך הצללה בגינה, גדר עץ בחצר ואפילו מחסן.

מהם התנאים החדשים לבניית פרגולות מעץ, מחסן עץ, גדר או קיר תומך?

חוק הפרגולות קובע תנאים כלליים שחלים על כל המבנים שפטורים מהיתר וגם דגשים ספציפיים לכל אחד ואחד מסוגי מהמבנים/המתקנים. התנאים הכלליים מתייחסים לכך שהבנייה היא פשוטה מבחינה הנדסית, לא מייצרת סיכון/הפרעה/מטרד/מפגע סביבתי, לא משפיעה באופן מהותי על חזות הבניין או הסביבה ולא פוגעת בשלד הבניין וביציבותו.

ביצוע העבודות חייב להיות על ידי בעל הזכות במקרקעין ובאופן שיבטיח את יציבות המבנה והמתקן בכדי לשמור על בטיחות מרבית. יש לבצע את העבודה בהתאם להוראות הרלבנטיות בתקנות התכנון והבנייה ולהתאים אותה במידת הצורך לתוכניות, להנחיות מרחביות או להיתר בנייה רלבנטי. בנוסף אין להקים מתקנים/מבנים במתחם המיועד לשימור או בחוף ים למעט בשטחי מגורים. עכשיו, לאחר שעברנו את שלב ההקדמה, נביא בקצרה עיקרי התנאים בכל הנוגע לפרגולות, מחסנים, גדרות וקירות תומכים.

הצללה לגינה עם פרגולה

  • הפרגולה צריכה להיות מבנה ללא קירות אשר בנוי מחומרים קלים.

  • תקרת הפרגולה היא משטח הצללה לגינה שהמרווחים בין החלקים האטומים והפתוחים מחולקים באופן שווה.

  • המרווחים במשטח ההצללה מהווים לפחות 40% מהמשטח.

  • שטח הפרגולה לא יהיה גדול מרבע משטח הקרקע הפנוי ו/או עד 50 מ"ר (לפי הגדול).

  • יש להקים את הפרגולה על גבי קרקע או גג (אלא אם ניתן היתר המאפשר הקמה במקום אחר).

  • יש למסור הודעה על הקמת הפרגולה עד 45 ימים ממועד ביצוע העבודה בעזרת הטופס הבא: טופס דיווח על ביצוע עבודה הפטורה מהיתר (1) 

  • להודעת ההקמה יש לצרף אישור מהנדס מבנים שבדק את הפרגולה על עיגונה ויציבותה.

גדר עץ או קיר תומך

  • הגדר או הקיר התומך אינם גבוהים מ-1.5 מ' או 1 מ' בהתאמה.

  • הגדר או הקיר התומך אינם מוקמים בחזית אשר פונה לשטח ציבורי פתוח או לרחוב.

  • הגדר לא תוקם תוך פגיעה אפשרית בתשתיות או בניקוז קרקע.

  • אם הקמת הגדר או הקיר יוצרת הפרשי גבהים שמחייבים מציאת פתרון בטיחותי יש להתקין פתרון כאמור וניתן לעשות זאת ללא היתר.

מחסן עץ

  • יש להקים את המחסן בבנייה מחומרים קלים בלבד.

  • המחסן לא יכול להיות בגודל של יותר מ-6 מ"ר ובגובה של יותר מ-2.05 מ' (אם הגג של המחסן משופע ניתן לבנות אותו עד גובה של 2.4 מ' בשיא).

  • המחסן לא יהיה מחובר לתשתיות כמו חשמל, ביוב ומים.

  • אין להקים מחסן בשטחים המיועדים לחנייה או במרפסת לא מקורה (אלא אם ניתן היתר לכך).

  • יש למסור הודעה בנוגע להקמת המחסן בתוך 45 ימים ממועד ההקמה בעזרת הטופס הבא: טופס דיווח על ביצוע עבודה הפטורה מהיתר (1)

    *כל הנאמר בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי על חובתכם לעבור על פרטי החוק ולראות שאתם עומדים בכל הקריטריונים הרלוונטים. להורדת החוק: חוק הפרגולות

צרו קשר למידע נוסף